Owoce i warzywa, które warto spożywać

owoce i warzywa

Wszyscy wiem, że jednym z warunków zachowania zdrowia jest odpowiedni sposób odżywianie. Oznacza to, że trzeba zjadać produkty pełnoziarniste (źródło błonnika), produkty zawierające białko (mięso i strączki) oraz owoce i warzywa, które są zdrowe i pyszne. Poza tym, że świetnie smakują, oczyszczają organizm i zaopatrują go w mnóstwo witamin, mikroelementów i soli mineralnych. Dodatkowo rozpuszczają sole i kamienie, a niektóre zapobiegają chorobom nowotworowym.

Owoce i warzywa w walce o lepszą odporność. Co dobrego jest w warzywach?

Owoce i warzywa powinny być stałym elementem naszego jadłospisu, gdyż dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych witamin, minerałów i antyoksydantów. Pamiętajmy, że najlepiej zjadać te produkty, które nie odbyły długiej drogi z pola czy plantacji do sklepu, a rosną w pobliżu. Warto wybierać także sezonowe skarby. Jesień to sezon na dynię, która zawiera karoteny: prowitaminę A i witaminę E, chroniące przed chorobotwórczymi intruzami. W dyni jest też sporo witaminy C, wapnia, fosforu, żelaza, magnezu i potasu. Warto ją jeść jak najczęściej, a można ją podawać w formie zupy, placków czy smacznych musów. Dynię wystarczy pokroić i włożyć do nagrzanego do 220˚C piekarnika. Po godzinie miąższ bez problemu odłączymy od skóry, a następnie można go zamrozić, by wykorzystać na przykład podczas zimowej aury. Jedzmy także kapustę, która zapobiega anemii i obrzękom, leczy choroby stawów, poprawia wygląd włosów i podnosi odporność, jest także źródłem witaminy C i kwasu askorbinowego. Zawiera także komplet niezbędnych dla zdrowia witamin oraz bardzo dużo wapnia, magnezu i potasu, żelazo i kwas foliowy.

W tym dziale  Jak dbać o soczewki by nie narazić się na infekcje oczu?

Jakie owocowe i warzywa warto jeść zimą?

Zimą, gdy trudno o świeże owoce i warzywa, warto jeść kiszoną kapustę, którą otrzymujemy w wyniku fermentacji z udziałem szczepów bakterii tj. Leuconostoc, Lactobacillus i Pediococcus, po uprzednim zasoleniu. Taka kapusta zawiera witaminę E, P, beta-karoten, a także sole mineralne, tj. wapń, magnez, żelazo, potas. Sok z kapusty kiszonej wzmacnia odporność, łagodzi kaszel, pobudza soki trawienne i apetyt. Z apetytem sięgajmy po szpinak, który ma dużo witaminy C i żelaza. Poza tym zawiera dwa bardzo silnie wspomagające mechanizmy obronne organizmu przeciwutleniacze, czyli luteinę i beta-karoten. Przygotowując pyszne danie ze szpinaku dodajmy do niego czosnek, który korzystnie wpływa na drogi oddechowe i moczowe, obniża poziomu cholesterolu i ciśnienie tętnicze krwi, działa przeciwskurczowo i przeciwbakteryjnie.

Owoce i warzywa w każdym posiłku. Które owoce są najzdrowsze?

Owoce i warzywa powinno się dodawać do każdego posiłku. Dietetycy twierdzą, że trzeba zjadać 5 porcji warzyw. Owoce zaś jedzmy na drugie śniadanie. Wśród owoców szczególnie polecane są grejpfurty, które uzupełniają naszą dietę o polifenole, chroniące system obronny organizmu przed wolnymi rodnikami. Za bardzo zdrowe jedzenie uważane są także gruszki, które są źródłem potasu, błonnika, żelaza oraz mnóstwa witamin. Zamiast ciastek podjadajmy żurawinę amerykańską, w których znajdziemy antyoksydanty i wiele cennych witamin.

Owoce i warzywa to źródło witamin i mikroelementów. Uczyńmy je podstawą swojej diety, a na pewno będziemy zdrowsi.

W tym dziale  Pieczywo – dlaczego warto jeść i jakie wybierać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

obliczenia-bmi.pl